MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI FPB DAN KPK MENGGUNAKAN MEDIA DAKOTA PADA SISWA KELAS V A SD NEGERI 015 TANJUNGPINANG TIMUR TAHUN AJARAN 2023/2024

  • Muhammad Nur
  • Adila Sari

Abstract

This research is based on the low level of mathematics learning outcomes for class V A students. The aim of this research is to determine the increase in mathematics learning outcomes for FPB and KPK materials using Dakota media for Class V A students at SD Negeri 015 Tanjungpinang Timur. This research uses classroom action research (PTK) which consists of 2 cycles and each cycle has 4 meetings. The subjects of this research were students in class V A of SD Negeri 015 Tanjungpinang Timur consisting of 35 students. Data collection techniques used observation, interviews, tests and documentation techniques. Results of analysis show that using Dakota media can improve learning outcomes in Mathematics Learning on FPB and KPK materials for students in class V A SD Negeri 015 East Tanjungpinang which can be seen from the increase in learning outcomes in each cycle. Increased student learning outcomes after using Dakota media on FPB and Materials. Corruption Eradication Committee for Mathematics learning for class V A students with a comparison in the pre- cycle of students with 14 student completeness with a percentage of 40%, in the first cycle the student completeness was 19 students with a percentage of 54%, and in the second cycle there was an increase in student completeness of 30 students with a percentage 86%. The results of this research show that the use of Dakota media can improve the learning outcomes of class V A students at SD Negeri 015 Tanjungpinang Timur.

Keywords: Dakota Media; Mathematich Learning; FPB and KPK Material

References

Abdurrahman, Mulyono. (2012). Anak berkesulitan belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Ana Istiana dan Yunni Arnhida. (2019). Pendampingan Pembuatan dan Penggunaan Alat Peraga Dakota pada Pembelajaran FPB dan KPK, Jurnal Publikasi Pendidikan, 8 (1)

Ardianingsih, F., Mahmudah, S., & Rianto, E. (2017). Peran guru dalam implementasi Kurikulum 2013 pendidikan khusus pada SLB di Sidoarjo. JP (Jurnal Pendidikan): Teori dan Praktik, 2(1), 21-30.

Dwi cahyadi wibowo, R. et al, (2021). Peningkatan hasil belajar siswa menggunakan media dakota pada mata pelajaran matematika materi KPK dan FPB di kelas IV B Sekolah Dasar Negeri 04 Sintang tahun pelajaran 2019/2020. Jurnal ilmiah Aquinas.

Fachrurazi. (2011). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Komunikasi Matematika Siswa SD. Tesis PPs UPI. Bandung: Tidak diterbitkan.

Harjanto, (2010). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Khairiyah, Ummu. (2019). Respon Siswa Terhadap Media Dakon Matika Materi KPK dan FPB pada Siswa Kelas IV di SD/MI Lamongan, Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, Vol 5, No. 2.

Sukring. (2016.) Pendidik dalam Pengembangan Kecerdasan Peserta Didik. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah. Vol.1 No.1.

Suwarni, Sri. (2016). Penerapan Pendekatan Konstruktivisme untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Materi Konsep FPB, KPK dan Faktor Persekutuan pada Siswa Kelas IV SD Negeri Cangakan 1 Kasreman”, Vol. XVII, No.1 Juni 2016, ISSN 1979 – 9225

Published
2025-02-06
How to Cite
Muhammad Nur, & Adila Sari. (2025). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI FPB DAN KPK MENGGUNAKAN MEDIA DAKOTA PADA SISWA KELAS V A SD NEGERI 015 TANJUNGPINANG TIMUR TAHUN AJARAN 2023/2024. Miftahul Ulum, 3(1), 50-59. Retrieved from https://journal.iaimutanjungpinang.ac.id/junamu/article/view/141
Section
Articles