HUBUNGAN KEPERCAYAAN DIRI DENGAN KEAKTIFAN SISWA DALAM DISKUSI KELOMPOK PADA MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK
Abstract
This study aims to determine the correlation between self-confidence and student activity in group discussions on Akidah Akhlak subjects at Madrasah Aliyah Negeri Bintan. Data were collected by interviews, observation, documentation, and distributing questionnaires. The subjects in this study were students of Madrasah Aliyah Negeri Bintan, with total 196 people. Samples were taken 30% of the total population, they were 59 people. The data were analyzed using the percentage formula and the product moment correlation technique with the SPSS application. The results of this study indicate that students’ self-confidence and student activity in group discussions have strong and significant positive correlation according to the results 0.733 and sig. 0.000.
References
Agung Prasetyo dan Yuli Iftitah. (2020). Pengaruh Keaktifan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran IPS. As Syar’i: Jurnal Bimbingan dan Konseling Keluarga, 2(2), 169
Aqib, Zainal. (2014). Model–model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif), Bandung: Yrama Widya
Arie Prima Usman Kadi. (2016). Hubungan Kepercayaan Diri dan Self Regulated Learning Terhadap Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4 (1), 71
Arikunto, Suharsimi. (2011). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Cet. 14, Jakarta: PT Rineka Cipta.
Djamara, Syaiful Bahri. (2016). Psikologi Belajar, Jakarta: PT. Rineka Cipta
Ghufron, M. Nur dan Rini Risnawita S. (2011). Teori-Teori Psikologi, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Hakim, Thursan. (2010). Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri, Jakarta : Purwa Suara
Hamalik, Oemar. (2015). Proses Belajar Mengajar, Jakarta: PT Bumi Aksara
Hasibuan, J.J., dan Moejiono. (2010). Proses Belajar Mengajar, Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Hidayati, Sri. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini, Surabaya: CV. Kanaka Media.
Lufri dkk. (2020). Metodologi Pembelajaran: Strategi, Pendekatan, Model, Metode Pembelajaran, IRDH Book Publisher.
Majid, Abdul. (2013). Strategi pembelajaran, Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Prastowo, Andi. (2015). Pembelajaran Konstruktivistik-Scientific Untuk Pendidikan Agama Di Sekolah/ Madrasah, Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sardiman A.M. (2010). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sobur, Alex. (2010). Psikologi Umum, Bandung: Pustaka Setia
Sudijono, Anas. (2012). Pengantar Statistik Pendidikan, Cet.24, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sudiyono. (2021). Metode Diskusi Kelompok dan Penerapannya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP, Penerbit Adab
Sugilar. (2013). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Disposisi Matematik Siswa Madrasah Tsanawiyah Melalui Pembelajaran Generatif. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 2(2), 156-168.
Sugiyono. (2013). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta
Surya, Hendra. (2014). Cara Luar Biasa Membuat Percaya Diri Anak, Jakarta: Surya Home Publisher
Tambak, Syahraini. (2015). Metode Diskusi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 12(1), 6
