Abstract
This research aims to evaluate the impact of community-based learning initiatives at TPQ Salsabila. The focus of the service is to enhance students' academic skills, particularly in reading, writing, arithmetic, and understanding core subjects such as Indonesian Language, Science, Mathematics, and Islamic Education. The research method employed is qualitative, utilizing observational approaches and in-depth interviews. The study involves 30 students as research subjects. Data were collected through direct observation during the activities and in-depth interviews with participants. The results show a significant improvement in students' reading, writing, and arithmetic skills. Furthermore, there is a notable enhancement in students' understanding of core subjects. This research illustrates the effectiveness of community-based learning programs in enhancing the quality of education in the area.
Keywords: Community-based learning, academic skills, core subjects
References
Abdussamad, Zuchri. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: CV. Syakir Media Press.
Adawiyah, F. (2021). Variasi Metode Mengajar Guru dalam Mengatasi. 2, 68–82.
Afandi, Muhammad, Evi Chamalah, dan Oktarina Puspita Wardani. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: Unissula Press.
Afia, N., et.al. (2023). Peningkatan Motivasi Belajar melalui Kegiatan Bimbingan Gratis di Desa Tulangan untuk Mencapai SDG’s Poin ke-4 Pendidikan Berkualitas. Nusantara Community Empowerment Review, 1(2), 87–94. https://doi.org/10.55732/ncer.v1i2.977
Almujab, S. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi: Pendekatan Efektif dalam Menjawab Kebutuhan Diversitas Siswa. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 8(1), 148–165.
Awandi, H., Alfatih, N. K., Nugroho, R. T., & Athaya, S. (2023). Program Bimbingan Belajar dalam Meningkatkan Pemahaman dan Minat Belajar Siswa di Pekon Tapak Siring, Kecamatan Sukau, Kabupaten Lampung Barat. Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat Inovatif, 2(2), 54–58. http://jurnalppm.org/index.php/JPPMI/article/view/23
Danim, Sudarwan. (2015). Pengembangan Profesi Guru: dari Pra-Jabatan, Induksi, ke Profesional Madani. Jakarta: Kencana.
Dinata, Pri A. C., et al. (2016). "Self Regulated Learning sebagai Strategi Membangun Kemandirian Peserta Didik dalam Menjawab Tantangan Abad 21." Seminar Nasional Pendidikan Sains VI 2016, Surakarta, Indonesia. Sebelas Maret University.
Fatqurhohman. (2016). Menyelesaikan Konsep Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Datar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika (JIPM), 4(2), 127–133. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/jipm.v4i2.847
Mardhatilla, Z. M. (2021). PhET Simulation Sebagai Penunjang Pembelajaran IPA Secara Online Selama Pandemi Covid-19. PISCES Proceeding of Integrative Science Education Seminar, 1, 441–448. https://prosiding.iainponorogo.ac.id/index.php/pisces/article/view/420
Muhardi. (2005). Kontribusi Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia. Mimbar Jurnal Sosial dan Pembangunan, XX(4), 478–492.
Nahla, Z., Setiawan, B., & Ulandari, T. (2024). Kurangnya Ketertarikan Siswa Terhadap Mata Pelajaran IPS. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(1).
Noprika, M., Yusro, N., & Sagiman. (2020). Strategi Kepala Sekolah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurmal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 224–243. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i2.99
Nuraeni. (2014). Nuraeni. Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika Dan IPA “PRISMA SAINS,” 2(2), 143–153. https://doi.org/https://doi.org/10.33394/j-ps.v2i2.1069
Paseleng, M. C. R. A. (2015). Pengimplementasian Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Scholaria: Junal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(2), 131–149. https://doi.org/https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2015.v5.i2.p131-149
Reba, Yansen Alberth., et al. (2024). Bimbingan dan Konseling Belajar di Sekolah Menengah. Bandung: Kaizen Media Publishing.
Sulasmono, B. S. Y. D. (2012). Pengembangan Model Pembelajaran Adaptif, Kooperatif, Aktif, dan Reflektif (PAKAR). Satya Widya, 28(1), 93–110.
Tambunan, M. A. M. Y. L. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Anak Melalui Kegiatan Bimbingan Belajar Gratis di Desa Ulumahuam. Maspul Journal of Comunity Empowerment, 4(2), 293–298.
Yuberti. (2014). Teori Pembelajaran dan Pengembangan Bahan Ajar dalam Pendidikan. Bandar Lampung: Anugrah Utama Raharja (AURA).