Strategi Pemasaran dalam Institusi Pendidikan: Strategi Pemasaran di SMK 07 Surakarta

  • Riptono UIN Raden Mas Said Surakarta
  • Mifedwil Jandra UIN Raden Mas Said Surakarta

Abstract

The aim of this research is to find out the definition of strategy and marketing in the world of education; to find out about products in marketing in the world of education; to find out the benefits and uses of strategy and marketing in the world of education; to know how to carry out strategy and marketing in the world of education; to find out the extent to which strategy and marketing services have been carried out; to determine the suitability of strategy and marketing implementation. The method used is a qualitative method where researchers directly carry out observations, interviews and documentation. The subject of this research was the school principal, Personnel, Treasurer, Deputy had of Student, Affairs and Deputy of Curriculum. The results of this research are marketing as a tool for marketers which consists of various elements of a marketing program that need to be considered so that the implementation of the marketing strategy and positioning implemented can be successful, which is usually abbreviated as 7P, namely: Product, Price, Place, Promotion, Poeple, Physical Evidence, a complex process related to the aim of winning marketing competition. In educational marketing there are several strategic steps, namely: market identification, market segmentation and positioning, product differentiation, marketing communications, school services

Keywords: strategy; marketing; Education; 7P

References

Achadi, M. W. (2018). Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Al-Ghazali, 1(2), 152–167.

Alma, B. (2005). Pemasaran Stratejk Jasa Pendidikan. Alfabeta.

David W. Cravens, Strategi Marketing, 1982, Richard D. Irvin,Inc

David Wijaya, Pemasaran Jasa Pendidikan sebagai Upaya untuk meningkatkan Daya Saing Sekolah : Jurnal Pendidikan Penabur,(Jakarta : BPK Penabur, 2008), 42

Dodi, I. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai dalam Sistem Pendidikan Nasional. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(3), 109–122. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/view/73

Faizin, I. (2017). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Dalam Meningkatkan Nilai Jual Madrasah. Jurnal Madaniyah, 7(2), 261–283.

Fajar Sri Utami, Mudofir, S. (2022). Manajemen Strategi Pemasaran Pendidikan. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 105(2), 79.

Farkhrudin, A., Rellyanti, M. V., & Awan. (2022). Bauran Pemasaran. Deepublish.

Fathurrochman, I., Endang, E., Bastian, D., Ameliya, M., & Suryani, A. (2021). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Dalam Meningkatkan Nilai Jual Madrasah Aliyah Riyadus Sholihin Musirawas. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 6(1), 1–12. https://doi.org/10.15575/isema.v6i1.9471

Fradito, A., Suti’ah, S., & Muliyadi, M. (2020). Strategi Pemasaran Pendidikan dalam Meningkatkan Citra Sekolah. Al-Idarah : Jurnal Kependidikan Islam, 10(1), 12–22. https://doi.org/10.24042/alidarah.v10i1.6203

Idi, A., & Safarina. (2016). Sosiologi Pendidikan Individu, Masyarakat dan Pendidikan. Raja Grafindo Persada.

Iryani, E., Ali, H., & Rosyadi, K. I. (2021). Berfikir Kesisteman Dalam Social Support: Ta’Awun Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Agama Islam Di Mas Al- Ihsaniyah Sarang Burung Muaro Jambi. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 413–425. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i1.559

Jaja Jahari dan Amirullah Syarbani, Manajemen Madrasah (Teori, Strategi dan Implementasi), (Bandung : Alfabeta, 2013), 158-159

Labaso, S. (2018). Paradigma Integrasi-Interkoneksi Di Tengah Kompleksitas Problem Kemanusiaan. Al-A’raf : Jurnal Pemikiran Islam Dan Filsafat, 15(2), 335. https://doi.org/10.22515/ajpif.v15i2.1462

M Dayat. (2019). Strategi Pemasaran Dan Optimalisasi Bauran Pemasaran Dalam Merebut Calon Konsumen Jasa Pendidikan. Jurnal Mu’allim, 1(2), 299–218. https://doi.org/10.35891/muallim.v1i2.1629

Mudyahardjo, R. (2001). Pengantar Pendidikan: Sebuah Studi Awal Tentang Dasar-Dasar Pendidikan Pada Umumnya dan Pendidikan di Indonesia. Raja Grafindo Persada.

Muhaimin, Suti’ah, & Prabowo, S. L. (2011). Manajemen Pendidikan: Aplikasinya dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah. Prenadamedia Group.

Nasution, 2004. Manajemen Jasa Terpadu, Bogor: PT Ghalia Indonesia

Noor, T. (2018). Rumusan Tujuan Pendidikan Nasional (Pasal 3 Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No. 20 Tahun 2003). Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 2(01), 123–144.

Sri Minarti, Manajemen Sekolah (Mengelola Lembaga Pendidikan Secara Mandiri), (Yogyakarta : Ar-Ruzz Media, 2011), 370-371

Subronto, Ali, H., & Rosadi, K. I. (2021). Faktor Yang Menpengaruhi Manajemen Pendidikan Islam: Sistem Pendidikan, Pengelola Pendidikan Dan Tenaga Pendidikan. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(1), 24–34. https://doi.org/10.38035/jihhp.v2i1.860

Surakarta, S. 7. (n.d.). Program Sekolah. Smkn7surakarta.Sch.Id. Retrieved November 18, 2024, from https://smkn7surakarta.sch.id/program-sekolah/

Surakarta, S. 7. (2022). Program Ramah Anak Bersama Yayasan KAKAK. Smkn7surakarta.Sch.Id. https://smkn7surakarta.sch.id/program-ramah-anak-bersama-yayasan-kakak/

Surakarta, S. 7. (2024). Kurikulum Satuan Pendidikan. SMKN 7 Surakarta.

Tirtarahardja, U. (2012). Pengantar Pendidikan. Rineka Cipta.

Published
2025-08-07
How to Cite
Riptono, & Jandra, M. (2025). Strategi Pemasaran dalam Institusi Pendidikan: Strategi Pemasaran di SMK 07 Surakarta. Miftahul Ulum, 3(2), 68-77. https://doi.org/10.64405/jm.v3i2.154
Section
Articles